Для багатьох стало несподіванкою те, що голова Офісу президента України Андрій Єрмак потрапив до ТОП-100 найвпливовіших людей світу за 2024 рік за версією журналу Time. Причому Єрмак став єдиним українцем, хто опинився у цьому списку. А номінував його туди колишній генсек НАТО Андерс Фог Расмуссен. У своїй колонці він називає голову ОП "людиною, яка грає центральну роль у забезпеченні роботи українського уряду" (при тому, що голова Кабміну Денис Шмигаль). Чому Єрмак опинився у цьому рейтингу? Чи можна сказати, що у світі бачать саме його – людиною, яка фактично впливає на всі управлінські процеси в Україні? Для кого в Україні попадання Єрмака до ТОП-100 найвпливовіших людей світу може стати неприємним дзвіночком? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.
Андрій Єрмак. Фото: з відкритих джерел
Глава ОП бере участь у багатьох тіньових процесах
На думку аналітика, кандидата політичних наук Олесі Яхно, попадання Єрмака в ті чи інші топи та рейтинги, за великим рахунком, нічого не означає – і ніяк не вплине на внутрішньополітичну ситуацію.
"Я не зовсім розумію стільки підвищену увагу до потрапляння тих чи інших українських персон до тих чи інших рейтингів зарубіжних видань. Набагато важливіше те, що Конституційні повноваження та те, як їх представляють окремі люди у владі, не зовсім збігаються. І це реально може впливати на внутрішньополітичну ситуацію", – зазначає аналітик.
Те, що Єрмак потрапив до ТОП-100 найвпливовіших людей світу-2024 за версією журналу Time, відображає те, що й так зрозуміло багатьом усередині України, наголошує Олеся Яхно. А саме – що глава Офісу президента, мабуть, набагато більше в тіньовому плані охоплює повноваження, ніж прописано у Конституції. І, найімовірніше, бере участь у багатьох тіньових процесах, включаючи кадрові рішення щодо того ж Кабміну.
"Тим важливіше порушувати питання інституційної самодостатності та розподілу влади всередині України. Зараз у нас воєнний стан, він передбачає надання більших повноважень одним органам, урізання їх та інших, зміну деяких процедур, включаючи спрощення прийняття кадрових рішень. Але у всіх рішеннях, які приймають наші закордонні партнери щодо виділення Україні військової та фінансової допомоги щодо нашої євроінтеграції, наголошується, що ми повинні зберігати та зміцнювати демократичні процедури, розвивати інституції, робити їх незалежнішими", – наголошує експерт.
Так, продовжує вона, під час війни ми дуже зміцнили президентську вертикаль. І люди, які входять до команди Зеленського, охоплюють більше повноважень, ніж прописано Конституцією. У тому числі у зовнішній політиці. Але це – і про більшу відповідальність. Що важливо розуміти, вважає аналітик.
"Хочеться вірити, що наступні вибори (коли б вони не відбулися) зафіксували ті повноваження, ту форму правління (парламентсько-президентська), які у нас прописані в Конституції. Тобто партії мають бути з певною ідеологією, а не ув'язнені під одного лідера. Парламент має виконувати свої функції, президент та його Офіс – свої, уряд – свої. Судова влада має бути незалежною, чесною, неупередженою. Гарантією того, що та чи інша персоналія не перейматиме повноважень більше, ніж належить, є сила та незалежність усіх інституцій, – впевнена Олеся Яхно. – І, як розвивати обороноздатність, потрібно розвивати інституції як гарантію чіткого розподілу повноважень та відповідальності. Прив'язка має бути не до вузькопартійних, не до корпоративних чи інших інтересів – а до інтересів виборців, країни".
Політична вага Єрмака говорить багато про що
Політолог Володимир Цибулько міркує так:
"Визнання Єрмака серед світових лідерів за версію видання Time, по суті, є контраверсією, яка має продемонструвати світові остаточно спотворений конституційний устрій України. Політична вага Єрмака насправді була не свідченням ефективності влади в Україні, а навіть навпаки – корупційної централізації, яка стала під час війни продовженням корупційної політики по подоланню ковіду, переділу ринків, і найголовніше – існування влади у режимі безперервної виборчої кампанії, тобто безперервний стрес для суспільства".
Тепер, продовжує експерт, цей рейтинг, по суті, є фіксування стану "кульгавої качки" (термін позначає політика, який наближається до кінця терміну правління і не може обиратися знову, фактично – політик, який втратив вплив) щодо Зеленського.
"Йдеться про стан напівлегітимної влади, яка ще й страждає на авторитарні вади, – уточнює Володимир Цибулько. – Тобто, політикуму демократій тепер набагато важче працювати з власним виборцем для надання фінансової допомоги Україні. Узурпація влади не є ознакою демократії, а фінансувати авторитаризм в Україні немає особливо бажаючих".
Читайте також на порталі "Коментарі" — чи активізується Захід в підтримці України: яку роль відіграє позиція США.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.