Рубрики
МЕНЮ
Черновалова Кристина
У 2024 та подальші роки українських курців очікують невтішні новини – ціни на сигарети будуть невпинно збільшуватися, наближаючись до вартості як у інших країнах Євросоюзу, до якого прагне в найближчій перспективі вступити Україна.
Чому ціни на сигарети в Україні знов підвищать
Україна, крокуючи шляхом євроінтеграції та виконуючи зобов'язання перед Європейським Союзом, зіткнулася з необхідністю адаптації свого законодавства до європейських стандартів, зокрема в сфері оподаткування та регулювання тютюнових виробів. Ухвалення законопроекту №11090, спрямованого на значне підвищення цін на сигарети, стало кроком до виконання євродирективи 2011/64/EU, яка визначає мінімальний акциз на цигарки.
Подорожчання тютюнових виробів в Україні відбуватиметься поступово протягом кількох років. Аналіз, проведений редакцією OBOZ.UA, вказує на те, що ціна пачки сигарет середньої цінової категорії з фільтром зросте з 87,14 грн у поточному році до приблизно 173 грн у 2028 році. Таке зростання вартості спричинене не тільки законодавчими змінами, але й фіксацією акцизу у євро, що робить ціну на тютюнові вироби чутливою до коливань валютного курсу.
Плановане збільшення цін на тютюнові вироби в Україні є частиною ширшої політики щодо виконання зобов'язань перед ЄС та підвищення якості життя українців через зменшення кількості курців. Це також сприятиме підвищенню державних доходів та фінансуванню важливих секторів економіки. Проте, для досягнення максимальної ефективності цих заходів, важливо забезпечити їх збалансоване впровадження, враховуючи інтереси всіх сторін та потреби ринку.
Законопроект має на меті не лише гармонізацію українського законодавства з європейськими нормами, але й збільшення надходжень до державного бюджету. Очікується, що уже у 2025 році додаткові кошти від акцизу на тютюнові вироби складуть 612 млн грн, а до 2028 року — зростуть до 13,8 млрд грн щорічно. Такий приріст надходжень дозволить спрямувати кошти на соціально важливі проекти та розвиток інфраструктури.
Законопроект також торкається регулювання ринку електронних сигарет та тютюнових виробів для електричного нагрівання. Відсутність прямого подорожчання рідин для електронних сигарет в документі вказує на певну відстроченість у регулюванні цього сегменту. Однак плани щодо перегляду ставок акцизного податку на стіки дають підстави передбачати збільшення їх вартості, що, з одного боку, може призвести до зростання надходжень від акцизу, а з іншого — вплине на споживчі вподобання.
Рішення про диференційоване збільшення акцизів на традиційні сигарети та тютюнові вироби для систем нагрівання (ТВЕН) викликало значний резонанс в Україні. Пропозиція підняти мінімальний акциз до 90 євро за 1000 сигарет, а для ТВЕН – лише до 72 євро, має свої економічні та соціальні наслідки.
Одним з головних аргументів на користь цього рішення є потенційне збільшення надходжень до державного бюджету України. Однак, згідно з оцінками ГО "Життя", запровадження податкової преференції для ТВЕН може призвести до недоотримання в бюджет щонайменше 5,2 млрд грн щороку. Це вказує на потенційну невигоду для держави, адже зменшення податкових надходжень від тютюнових виробів може мати далекосяжні наслідки для бюджету.
Диференціація акцизів на традиційні сигарети та ТВЕН створює умови для формування різних цінових категорій на ринку. Це може призвести до того, що через 4 роки пачка стіків буде майже на 40 грн дешевшою, ніж звичайні сигарети, давши ТВЕН конкурентну перевагу. Така різниця в оподаткуванні та, відповідно, цінах, безсумнівно, вплине на споживчі вподобання та може сприяти збільшенню популярності виробів для систем нагрівання.
Рішення про диференційоване збільшення акцизів на тютюнові вироби в Україні вимагає ретельного аналізу його потенційних наслідків для держбюджету, ринку та здоров'я населення. Важливо знайти баланс між потребами бюджету, боротьбою з контрабандою та несплатою податків, а також зусиллями щодо захисту громадського здоров'я.
Побоювання щодо збільшення рівня контрабанди після зростання акцизів на ТВЕН є обґрунтованими. Народний депутат Олексій Устенко зазначає, що надмірне зростання акцизів може сприяти розвитку "тіньового" ринку та контрабанди з країн, де ставки акцизів та ціни на тютюнові вироби значно нижчі. Фактично, значна частина контрабандних сигарет на українському ринку виготовляється в межах країни, ухиляючись від сплати податків і завдаючи бюджету мільярдні збитки.
Цінова політика на тютюнові вироби в Європі показує колосальні відмінності, які відображають культурне та соціально-економічне розмаїття континенту. Якщо шукати найбільш бюджетні варіанти для курців у 2024 році, то Україна виходить на передній план із ціною за пачку лише $1.60. Але перетнувши кордони в бік Ірландії, Норвегії чи Великобританії, картина кардинально змінюється – ціни на тютюнові вироби тут стрімко злітають вгору, досягаючи $17.27 за пачку в Ірландії, що в декілька разів перевищує українські показники. Навіть у порівнянні з сусідами, вартість тютюнових виробів у нашій державі набагато нижча: наприклад, середня ціна пачки сигарет у Польщі — 4.80$, Румунії – 5, 43$, Німеччині — 8.95$, Франції -12.80$, Великобританії – 14,61$.
Але чому така велика різниця? Відповідь криється у комплексі факторів: оподаткування, прагнення до покращення громадського здоров'я та загальні суспільні настрої щодо куріння. Країни з високою вартістю сигарет використовують ціновий бар'єр як один із засобів боротьби зі шкідливою звичкою, особливо серед молоді, для якої висока ціна стає суттєвим фактором, що впливає на рішення про покупку.
Розглянемо основні фактори, які формують цінову політику на тютюнові вироби у різних країнах:
- Політика: податки та регуляції. У багатьох західних країнах податки на сигарети регулярно збільшуються з метою зменшення споживання тютюну. Високий податковий тягар не лише збільшує вартість сигарет для кінцевого споживача, але й стимулює державні доходи, які часто спрямовуються на програми профілактики куріння та підтримки здоров’я.
- Тютюнові листя: вартість та доступність. Вартість і доступність тютюнових листів мають значний вплив на ціни. Країни, що мають можливість вирощувати тютюн на своїй території, можуть знизити вартість виробництва завдяки відсутності потреби в імпорті, що призводить до зниження роздрібних цін.
- Витрати на виробництво. Витрати, пов’язані з виготовленням сигарет, включаючи оплату праці та матеріали, також впливають на кінцеву ціну. Високі стандарти якості та зарплати в деяких країнах можуть підвищити вартість виробництва.
- Транспортування. Витрати на розподіл сигарет від виробників до роздрібних продавців є ключовим чинником ціноутворення. Великі відстані та складнощі логістики можуть суттєво підвищити вартість сигарет.
– Маркетинг. Витрати на рекламу та просування сигарет до споживачів впливають на загальні витрати компаній та, відповідно, на ціну продукту. В деяких країнах існують строгі обмеження на рекламу тютюнових виробів, що може зменшити ці витрати.
- Культура та релігія. Культурні та релігійні фактори можуть впливати на ставлення до куріння, стимулюючи або обмежуючи його споживання. Наприклад, у деяких культурах куріння є частиною соціальних традицій, тоді як у інших — воно засуджується.
- Економічні умови. Загальний економічний стан країни, включаючи інфляцію та курс валют, може визначати роздрібні ціни. У країнах з високим рівнем інфляції або нестабільною валютою ціни на сигарети можуть швидко зростати.
Враховуючи ці чинники, стає зрозумілим, чому ціни на сигарети можуть суттєво відрізнятися в різних країнах. Вплив політики, економічних умов та культурних особливостей робить ціноутворення на тютюнові вироби складним і багатогранним процесом.
Одне очевидно: ціни на сигарети в Європі невпинно зростатимуть. Цей тренд має на меті стимулювати людей до відмови від куріння, роблячи цю звичку менш привабливою як для молоді, так і для дорослих. Тому, незалежно від того, чи прогулюєтеся ви старовинними вулицями Києва або милуєтеся зеленими пейзажами Ірландії, – зараз куріння перетворюється на дороговартісне захоплення, яке б’є по здоров'ю та гаманцю.
Новини