Головна Статті Політика України 2024 Заборона УПЦ в Україні: в чому ключові ризики законопроекту і як вийти із непростої ситуації
commentss Cтатті Всі новини

Заборона УПЦ в Україні: в чому ключові ризики законопроекту і як вийти із непростої ситуації

Попри вау-ефект заборона УПЦ може нашкодити Україні

12 липня 2024, 16:37
Поділіться публікацією:

Щоб стати членом Європейського Союзу, Україна має пройти довгий шлях і врегулювати чимало проблемних питань. Зокрема, вирішити проблему корупції, незалежності правосуддя, реформування правоохоронних органів, захищеності бізнесу та інвестицій. Експерти прогнозують, що Україна зможе впоратися зі всіма завданнями і через кілька років стати членом європейської спільноти. Проте вони застерігають, все ж є одна проблема, яка може все зіпсувати і перешкодити руху України до ЄС.

Заборона УПЦ в Україні: в чому ключові ризики законопроекту і як вийти із непростої ситуації

Києво-Печерська лавра

Чим може нашкодити Україні заборона УПЦ

Коли експерти говорять про перешкоди на шляху руху до ЄС, вони мають на увазі в тому числі і законопроект №8371, яким, фактично, забороняється діяльність УПЦ.

Якщо говорити про критерії вступу у ЄС, яким повинна відповідати Україна, то у політичному блоці прописана наявність стабільних інституцій, які гарантують демократію, верховенства права, і захист прав меншин. При цьому європейці вважають, що Україна повинна працювати над покращенням цих інституцій. У ЄС категорично не підтримують все, що пов’язане зі звуженням прав громадян. Саме тому вони можуть мати питання до законопроекту про заборону УПЦ, адже до питання вільного віросповідання європейські партнери ставляться дуже обережно. Україна навіть відкликала з дерогації (відступ від гарантії прав і свобод) в Раді Європи блок, в якому відмовлялась під час війни гарантувати свободу віросповідання.

Щодо самого законопроекту, який вже охрестили "Законом про заборону УПЦ",  то його прибічники стверджують, що він регулює питання національної безпеки і забороняє діяльність релігійних організацій, які підпорядковуються релігійним організаціям розташованим в країні-агресорці, тобто в Росії. Як приклад, наводять факт, що СБУ повідомляло про 70 кримінальних проваджень проти духовенства УПЦ. Втім, у парламенті, не всі згодні із цим законопроектом. У головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, виникло чимало зауважень до запропонованих змін, переважно технічного характеру, але є й такі, що стосуються порушення прав громадян на здійснення віросповідання. Чимало народних депутатів, так само побачили загрозу громадянським правам, і як наслідок – загрозу зриву вступу України до ЄС. Із цього приводу вони навіть звернулися до спікера із проханням направити законопроект до Венеційської комісії для його аналізу. Але голова ВРУ Руслан Стефанчук не побачив в цьому потреби і відмовив у проханні.

Сам законопроект зараз у підвішеному стані: голосів за його прийняття немає.

Як вирішити проблему із законопроектом про заборону УПЦ

На думку експертів, депутатам все ж таки варто звернутися до венеційської комісії по експертизу, щоб поспішні рішення по усуненню впливу РПЦ на Україну, в подальшому, не обернулися ризиками для її вступу в ЕС. 

Головна проблема — права людини, включно із віросповіданням та правом поширювати свою віру – що є "священною коровою" для всіх демократичних суспільств. Така позиція підкріплена численними міжнародними актами (не кажучи вже про Конституції країн): Загальною декларацією прав людини, яка, до речі, після ратифікації є невід'ємною частиною правового поля України; Міжнародним пактом про громадянські та політичні права; Європейською конвенцією з прав людини;  Декларацією ООН про ліквідацію всіх форм нетерпимості та дискримінації на основі релігії чи переконань. Тож якщо висновок європейців буде схвальним, то, на думку експертів, законопроект можна спокійно приймати і голоси для його прийняття одразу знайдуться. 

Очевидно, що український випадок буде унікальним для ВК та європейських політиків і може створити прецедент. Випадків зміни законодавства в сфері відносин держави і релігійних організацій під час військової агресії, в сучасній міжнародній практиці не було. Але для Венеційської комісії, вирішення питань відносин держави і церков не нова справа. Востаннє подібними питаннями комісія займалася п’ять років тому, коли  Чорногорія приймала своє законодавство для релігійних організацій. Тоді Сербська православна церква, поширена в Чорногорії, активно виступала проти цього закону, оскільки боялась за свою власність, яка могла перейти в руки Автокефальної православної церкви Чорногорії. Були і протести, і анафеми проти політиків, але зрештою, після оцінки ВК Закон було ухвалено, не на користь СПЦ.

Хто буде піаритися на забороні УПЦ

З наступного тижня Верховна Рада повертається до роботи і очевидно, що політики почнуть активне обговорення законопроекту та його важливості чи ризиків, які він може нести. Прогнозують, що фракція "Європейська солідарність" на чолі з Петром Порошенком, очевидно, буде активно піаритися на цьому проекті закону.  З одного боку, це — виглядає органічно (в часи свого президенства він домігся отримання Томоса для України і створення Православної церкви України). З іншого, за час війни, ця політсила ледь не вперше отримала можливість для ведення політичної боротьби, а не нагадування про себе лише через допомогу армії, яку багато-хто сприймає лише як самопіар. 

Тобто, наразі влада опинилася перед важким вибором, як діяти у питанні заборони УПЦ. Втім, як вважають експерти, насправді рішення є лише одне — направити проект закону на експертизу до  ВК. Так, опозиція може звинуватити представників влади в тому, що вона затягує процес ухвалення закону. Проте, все треба зробити максимально юридично правильно, щоб не нашкодити успішному вступу країни в ЄС.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини