Рубрики
МЕНЮ
Черновалова Кристина
Як писали "Коментарі" , українсько-російська війна за 2 роки збагатила десятки українських компаній-виробників зброї та оборонної продукції. Деякі з них збільшили продажі в кілька разів, але головне – з'явилася ціла галузь економіки, в якій сьогодні "крутяться" мільярди гривень, і попит на її продукцію тільки зростатиме. Займатися бізнесом у цій сфері, хай і через підставних осіб, не гидують навіть екс-нардепи.
"Фурія", вартістю 2 мільярди гривень: хто керує артилерійським вогнем ЗСУ
Йдеться про виробництво безпілотних літальних апаратів (БПЛА) чи комплексів (БПЛК). Останні призначені зазвичай для багаторазового застосування, на відміну від FPV-дронів, що посіли нішу дронів-камікадзе. БПЛК, що є пунктом управління дроном і дещо власне БПЛА, в основному використовуються для розвідки і коригування артилерійського вогню. А також здатні принести своїм виробникам мільярди гривень, як, наприклад, у випадку ТОВ "Атлон Авіа".
Все почалося з "Фурії" 12 років тому
БПЛК А1-СМ або просто "Фурія" — один із небагатьох українських БПЛА прийнятих на озброєння армії та силових структур ще до 2022 року, а перше бойове хрещення пройшло у 2014-му році.
Група однодумців створили компанію ТОВ "Атлон Авіа", розробили БПЛА і запропонували його підрозділам, що боролися на Донбасі в ході тоді ще антитерористичної операції. Першим користувачем став добровольчий батальйон "Донбас", який входив до структури Національної гвардії МВС, тому не дивно, що саме відомство тоді ще Арсена Авакова у 2015 році офіційно прийняло на озброєння "Фурію". Через кілька років купувати БПЛК стало і Міноборони, прийнявши на озброєння новий дрон за два роки до російського вторгнення в Україну.
БПЛА, здатний діяти в радіусі до 50 км, перебувати в повітрі до 3 годин і розвивати швидкість до 130 км/год, був спочатку одним з основних "очей" артилерії ЗСУ в повітрі. За визнанням виробників виготовлено понад 100 комплексів "Фурія", кожен з яких коштує покупцю в середньому близько 100 тисяч доларів.
А ось високоточний боєприпас, що барражує, "Грім" поки залишається лише в перспективних планах компанії, який з початком російського вторгнення перевіз свої виробничі потужності в західні регіони України.
ТОВ "Атлон Авіа" — на трьох приріст понад 2000%
Виробники БПЛА, подібні до ТОВ "Атлон Авіа", після початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну переживають справжній бум. Судячи з За даними аналітичного сервісу YouControl, у 2019-му році виручка компанії становила 75 млн грн, а за підсумками 2023-го йшлося вже про 2 млрд 17 млн грн.
При цьому, незважаючи на інформацію на сайті компанії, що покупцями "Фурій" є силові структури, з 7 виграних компанією тендерів 5 припадають на місцеві органи влади, по 1 дані закрито, і лише 1 тендер на 648 тисяч гривень числиться за частиною Національної гвардії України . Загальна сума отриманих із бюджету коштів за виграними тендерами – 37,5 млн грн.
Власниками ТОВ "Атлон Авіа" є Олексій Гогін (34% акцій), Артем В'юнник та Костянтин Тичинський (по 33%). Хоча компанію і не можна назвати закритою, спілкується з журналістами лише один із засновників – Артем В'юнник. Саме він у 2020-му році заявив про постачання МО України в рамках виконання держоборонзамовлення десятків "Фурій", очевидно, саме цей тендер за 25 листопада 2019 року та вважається закритим у системі Prozorro. А значить 37,5 млн грн, що проходять з держбюджету компанією, лише частина держкоштів сплачених "Атлон Авіа".
Артем В'юнник дозволяє собі дуже критично висловлюватися про державних чиновників, вважаючи їх "тупими", і із задоволенням коментує відхід із РФ західних виробників деталей для БПЛА. Також саме він разом із низкою інших бізнесменів ще 2023-го публічно виступав за вирішення проблеми бронювання працівників підприємств вітчизняних ВПК.
Будучи уродженцем міста Костянтинівка Донецької області, перший досвід у бізнесі В'юнник отримав ще на початку 2000-х у донецькій фірмі "Торговий дім "Демарк". Йому і зараз належить кілька фірм, серед яких є "Юридична фірма "Атлон". "Спецпромпостачання", "СК Аеро" та "Атлон".
Про власника найбільшого пакету "Атлон Авіа" (34%) Олексія Гогіна, відомо напрочуд мало, хіба що він може не переживати про бронювання від армії. Принаймні у вересні 2022 року Гогін мав документи про відстрочку від мобілізації, які в нього було вкрадено, але злодія знайдено і засуджено на 5 років умовно.
Така ж закрита постать і Костянтин Тичинський, але дещо про нього можна дізнатися завдяки його дружині Ользі, яка працює головним спеціалістом у Міністерстві фінансів України. Судячи з її декларації про доходи за 2023 рік, чоловік отримав у вигляді зарплати торік 5,5 млн грн в "Атлон Авіа" і схоже витратив їх на покупку новенького Mercedes-benz gle 450d. У всякому разі коштує таке люксове авто 2023 випуску близько 125 тисяч доларів або 5,1 млн грн.
Втім, не виключено, що 82 тисячі доларів та 16 тисяч гривень, власницею яких записана Ольга Тичинська, насправді належать Костянтину Тичинському.
Ухиляння від податків та контрабанда – де фігурує фірма "Атлон Авіа"
ТОВ "Атлон Авіа" фігурує у більш ніж 40 судових документах у кримінальних судочинствах і з цього переліку найбільший інтерес становить кримінальне провадження №32016100020000003 від 15 січня 2015 року.
Виробництво стосується діяльності масштабного конвертаційного центру з десятків фіктивних компаній, що використовувалися для переведення в готівку коштів і ухиляння від податків. Увагу слідчих Державної фіскальної служби привернули операції ТОВ "Атлон Авіа" з компаніями, що входять до цього конвертаційного центру – "Артпродекшн" та "Трейдтревел".
Як мовиться в судовому документі , "Атлон Авіа" переказав гроші за постачання оптичних систем для БПЛА — "Артпродекшн", притому що остання займається оптовою торгівлею, а не виробництвом оптичних систем. Але ще дивніше те, що сама оптика за документами була поставлена ТОВ "Трейдтревел", яка займається туризмом. Не дивно, що у ДФС запідозрили фіктивне виведення коштів з ТОВ "Атлон Авіа".
Втім, згодом доступ до матеріалів справи закрили і що вдалося знайти або не знайти слідчим ДФС щодо "Атлон Авіа" — невідомо.
Ще одна цікава кримінальна справа стосується ТОВ "СК Аеро", яке на 100% належить "Атлон Авіа", а значить і Олексію Гогіну, Артему В'юннику та Костянтину Тичинському.
У 2015-му році ТОВ "СК Аеро" фігурувало у кримінальному провадженні про незаконне ввезення на територію України легкого вертольота Robinson R66 , через що держбюджет не отримав 2,3 млн грн митних платежів. Цього разу слідчі СБУ намагалися розібратися в міру залучення до операції компанії, що належить "Атлон Авіа", але й тут слідство далі не пішло.
Зауважимо, що сам гелікоптер ввезли для такого собі ТОВ "Челлендж аеро Юкрейн", яке офіційно займається пасажирськими авіаперевезеннями, орендою повітряного транспорту, підготовкою пілотів та водіїв, а також громадським харчуванням. Втім, 2021-го року столична прокуратура підозрювала компанію у торгівлі "лівим" бензином, що виробляється ТОВ "Манго-груп".
Словом, ТОВ "Атлон Авіа" — "небезгрішний", але така репутація дала можливість "зійтися" з тими, хто має владу.
"Дах" ТОВ "Атлон Авіа" - заступник міністра з питань стратегічних галузей промисловості
В своїй декларації за 2020 рік заступник директора Департаменту стратегії реформування ОПК Дмитро Вікторович Грищак вказав ТОВ "Атлон Авіа" як місце роботи свого сина – Дмитра Дмитровича Грищака, який заробив 88 500 гривень. Цікаво, що саме у 2020-му році "Атлон Авіа" отримала своє перше велике замовлення від держави на постачання тих самих "Фурій" по 100 тисяч доларів за 3 БПЛА та станцію управління.
З того часу багато що змінилося, Дмитро Грищак-старший став заступником з питань стратегічних галузей промисловості, а вся його родина продовжила роботу у компанії з виробництва БПЛА. Щоправда, тепер уже інший – ТОВ "Глефа".
Новини